torsdag 4 mars 2010

Baby shower

Här i Canada är det snarare regel än undantag att man har en baby shower några veckor innan man får barn. Denna tradition handlade från början om att kvinnor delade med sig av sin erfarenhet och kunskap som mamma. Men under de senaste 100 åren har Baby shower fått en lite annorlunda innebörd, där istället "showered" betyder överösa den blivande mamman med gåvor.

Detta fenomen är något som de andra blivande mammorna i vår föräldrakurs diskuterat och glatt sig väldigt mycket över. Deras vänner reser in från när och fjärran för under en stor fest fira den blivande mamman.
Det ska firas med buller och bång och man sparar inte på krutet så att säga, varken från den blivande mamman eller hennes vänner. Festerna kan kosta flera 1000 dollar och så gör även gåvorna hon får. Och det är inga små presenter det handlar om, barnvagnar, spjälsängar, bilbarnstolar, vagga, diperbags, babywatchers, wipe warmers, crib bumpers, stolar, babysitter, gliders, ja listan kan göras lång.
Med andra ord är det inte mycket de själva behöver köpa inför bebisens ankomst.

Låter som en trevlig tradition tycker jag, kanske ska försöka införa den i Sweden också..=)

2 kommentarer:

  1. Haha, jag tackade nej till en baby shower... Gillar inte riktigt idén att sitta där med Gregs alla släktingar. Jag bad om en välkomstfest efter bebis ankomst istället, där både kvinnor OCH män kan närvara. För svärfar skulle då ABSOLUT inte gå på någon babyshower, hur jag än tiggde och bad. Och jag vill ju såklart ha Greg där också...

    SvaraRadera
  2. Förresten, ser att du får Sverigebesök nästa vecka? :) Busy busy! Min mamma kommer på torsdag, weee!

    SvaraRadera