tisdag 20 april 2010

Ush vad har jag gjort!

Ush vad jag mår dåligt!
Var precis ute i trädgården och grävde ned en kaprifol och tänkte samtidigt passa på att vända lite på jorden i rabatten. Inte kunde väl jag veta att jag skulle skrämma upp två väldigt små kaninungar från deras håla. De blev så rädda att de hoppade ut på stora gräsmattan där det inte finns något skydd från rovfåglar och andra djur som vill dem illa.
Jag försökte på alla sätt få dem att gå tillbaka till sitt bo men de stannade kvar ute på gräset.
Till slut lyckades jag få upp dem på spaden och bar in dem under trädet där deras bo finns, och nu hoppas jag innerligt att de ska gå ner i sin håla igen eller i alla fall stanna under trädet till mammakanin kommer tillbaka.
Ush hemska tanke, men hoppas att inget händer dessa stackars kaninungar, känner mig verkligen hemsk just nu.

Uppdatering:
Kaninungarna är i säkert förvar under sin mamma och just nu i skrivande stund diar ungarna.

Så till dagens biologilektion:
Dessa små kaninungar är mellan 3-6 veckor. Hur vet jag då detta!? Jo, kaninungar lämnar inte hålan de första tre veckorna i livet och de slutar dia sin mamma någonstans mellan vecka 5-6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar