onsdag 7 april 2010

Barnmorskan på besök

Idag kommer min barnmorska på hembesök. Här i Canada gör barnmorskorna hembesök runt vecka 38 så att det ska hitta hem till sina patienter när det är skarpt läge så att säga.
Jag har förtsått att många hemma i Sverige har fått för sig att jag ska föda hemma bara för att barnmorskan ska göra hembesök, men så ser det inte ut just nu i alla fall.

Här i Canada funkar det lite annorlunda när man har barnmorska än hemma i Sweden.
Min barnmorska kommer komma hem till oss när värkarna satt igång ordentligt för att se till att allt går som planerat. Sedan följer hon med oss till sjukhuset och stannar under hela förlossningen. Det blir inga spännande överraskningar angående vem som kommer hjälpa BabyBjörk till världen, utan det blir samma barnmorska jag haft under hela graviditeten.
Det kommer att finnas läkare och diverse sjuksköterskor där om det behövs, men ansvaret för mig och BabyBjörk har vår barnmorska.
Hoppas att det klarnat upp lite för er där hemma hur det funkar här över med barnmorskan.

1 kommentar:

  1. Åh, jag är så himla nöjd med systemet här :)
    Förresten så berättade vår barnmorska idag att de har en sommar-picnic typ 10 juni eller nåt :)
    Vi kanske kan gå dit med våra små!

    Just det, på Tansley Wood har de också träffar, först för 0-5 månader, och sen mer aktivitetsträffar för 5 månader och uppåt.
    Olika dagar och tider har de olika saker.

    Bra sätt att träffa andra mammor. Vi ska prova på en av träffarna nästa onsdag, så kan jag återkomma med om det är värt det ;)

    SvaraRadera