torsdag 16 april 2009

Snart på väg...

Jag (JB) jobbar med försäljning i ett internationellt företag som heter ABB (Asea Brown Boveri). I ett sådant företag finns det goda möjligheter till personlig utveckling så länge man har viljan att utvecklas. Jag har under en längre period varit intresserad av att prova på ett jobb utomlands och jag har tidigare varit på väg till USA men valde att avböja då min käresta var mitt i en högskoleutbildning. Nu är vi alltså på väg till Kanada och närmare bestämt Burlington som ligger utanför Toronto i provinsen Ontario. I Kanada kallas USA´s motsvarighet till stater alltså för provinser. Burlington är en förort till Toronto och det bor runt 170.000 mäniskor i denna förort.

Allting startade i December 2008 då jag fick höra att de skulle anställa 3st nya medarbetare i Kanada. Jag visade mitt intresse till den Svenska säljchefen i Kanada och lyckades väcka hans intresse. Två dagar senare var allt igång. Han skulle ha dit mig på kontrakt med start 1:a April. Många hjärnceller började röra på sig kan man ju lugnt påstå. Processen att få till ett kontraktsförslag från Kanadas sida kan vara (och blev även i detta fall) väldigt lång och eftersom jag inte hade en susning om vad detta innebar för mig så var det en väldigt lång väntan. I mitten av Mars så fanns det äntligen ett kontraktsförslag på bordet att ta ställning till. Efter en tuff (eller inte) förhandling så var kontraktet reviderat och påskrivet. Startdatum blev ändrat till 1:a Juli och antalet semesterdagar blev korrigerat till svensk nivå. Nu börjar det bli lite bråttom, bara 3 månader tills jag skall börja jobba i Kanada. Det är några papper som måste skickas in till försäkringskassan, flyttfirmor skall kontaktas, hus och bil skall säljas osv. Listan kan göras lång men det känns i skrivande stund som att vi har läget under kontroll. Den 4:e Maj beger vi oss av till Kanada för att titta på lite olika boendealternativ. Som tur är så har vi en agent som hjälper oss med den biten. Vi får hålla tummarna för att det finns något trevligt boende med pool och gym i huset som vi kan reservera. Bil behöver vi inte bekymra oss för då det även ingår en tjänstebil i paketet. Dock så får jag inte köra någon Audi längre utan får nöja mig med en Ford Escape...




1 kommentar:

  1. Waaaaooo,vad häftigt att läsa. Och så vågligt av dig.
    Hoppas allt går bra för dig.
    Kram. marie glanrup

    SvaraRadera